Horesta

 

Kok

Branchens kutymer

(afbestilling af hotelværelser mv.)

Rammeaftalen beskriver, hvordan man bør forholde sig ved indgåelse af aftaler, afbestilling og lignende af hotelværelser mv.

Rammeaftalen er en aftale indgået mellem Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Brancheorganisation (HORESTA) og Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

Selvom Rammeaftalen er en aftale mellem to organisationer, er den udtryk for en kutyme og er lagt til grund for afgørelser i Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme samt anden domspraksis.

 

Reservationsgebyr og depositum

Det kan ved reservationer være en god idé at kræve et reservationsgebyr og/eller et depositum. Et reservationsgebyr vil typisk være et beløb, hvormed gæsten sikrer sig reservering af et bestemt lokale, værelser, uden at det endelige antal deltagere eller den endelige menu er fastlagt. Gebyret får man ikke tilbage ved afbestilling, hverken rettidig eller ikke-rettidig, men det indgår som en del af den endelige afregning, når arrangementet gennemføres.

Depositum er delvis forudbetaling for et arrangement, hvor man kender antallet af deltagere og har aftalt menu og kuvertpris. Ligesom reservationsgebyret fratrækker man depositum i den endelige afregning, men i modsætning til reservationsgebyret tilbagebetaler man depositum ved rettidig afbestilling.

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >