Ankenævnets vedtægter
Nedenfor kan du læse om Ankenævnets vedtægter.
Du har desuden mulighed for at downloade vedtægterne som pdf.
Klik her for at downloade vedtægterne
Vedtægter for Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme
§ 1 Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme (Ankenævnet) er oprettet af Hotel, Restaurant og Turisterhvervet, HORESTA, og Forbrugerrådet TÆNK
Ankenævnets kompetence
§ 2. Ankenævnet behandler klager over tjenesteydelser, der udbydes af hoteller, restauranter, forlystelsesparker og vandrerhjem samt andre virksomheder, der erhvervsmæssigt tilbyder lignende tjenesteydelser, såfremt ydelsen og/eller det fremsendte krav repræsenterer en værdi på højest kr. 150.000,-. Der behandles alene klager fra forbrugere eller grupper af forbrugere mod erhvervsdrivende. Den/de der kan klage, er den eller de forbrugere, til hvem tjenesteydelsen leveres.
Stk. 2. Ankenævnet behandler klager over erhvervsdrivende, der er etableret i Danmark. En klage mod en erhvervsdrivende, der er etableret i udlandet, kan dog behandles, hvis sagen har større tilknytning til Danmark end til etableringslandet, eller hvis parterne er enige herom.
Stk. 3. Ankenævnet behandler ikke klager, hvis behandling i henhold til lovgivningen er henlagt til offentlige myndigheder, er omfattet af et andet tvistløsningsorgans virksomhed, eller som vedrører leje af feriehuse eller campingpladser. Sådanne klager henvises til behandling ved det relevante tvistløsningsorgan eller de almindelige domstole.
Stk. 4. En sag kan angå samtlige omstændigheder i retsforholdet mellem parterne, herunder også omstændigheder, der er opstået inden et egentligt kundeforhold etableres.
Stk. 5. Aftaler om, at tvister skal behandles ved voldgift eller andet særligt forum, udelukker ikke, at klagen kan indgives til Ankenævnet.
§ 3. Ankenævnet kan ikke behandle sager, der er afgjort ved endelig dom, gyldig bindende voldgift eller retsforlig. En voldgiftskendelse er kun gyldig, hvis forbrugeren forinden voldgiftssagen er blevet orienteret om muligheden for ankenævnsbehandling.
Stk. 2. Så længe en klagesag verserer i Ankenævnet, kan sagens parter ikke anlægge sag ved domstolene om de spørgsmål, som klagen omfatter.
§ 4. Hvis en sag er anlagt ved domstolene, og forbrugeren ønsker den indbragt for Ankenævnet, hæver retten sagen og sender den til Nævnet, medmindre det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen, eller sagen ikke skønnes egnet til behandling ved nævnet. Hvis en sag er rejst ved voldgift eller andet særligt forum, og forbrugeren ønsker den indbragt for Ankenævnet, skal sagen udsættes indtil den er behandlet af Nævnet.
Afvisning af klagesager
§ 5. Ankenævnet skal afvise klager, der hører under, er under behandling ved eller har været behandlet af et andet privat tvistløsningsorgan, et lovbestemt alternativt tvistløsningsorgan, eller et udenlandsk tvistløsningsorgan, som er anmeldt til Europa-Kommissionen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller en domstol.
Stk. 2. Ankenævnet kan afvise at behandle en klage over en erhvervsdrivende, der er etable-ret i såvel Danmark som i et eller flere andre lande, hvis sagen har en større tilknytning til et andet land.
Stk. 3. Ankenævnet kan afvise at behandle en klage, hvis:
- Forbrugeren ikke forudgående har reklameret over for den erhvervsdrivende
- Klagen er useriøs eller unødig
- Prisen for varen eller tjenesteydelsen ligger under eller over en bestemt grænse fastsat af erhvervs- og vækstministeren og/eller de grænser, som er fastsat i § 2.
- Klagen ikke skønnes egnet til behandling ved tvistløsningsorganet eller
- Behandlingen af klagen i alvorlig grad vil hindre Ankenævnet i at fungere effektivt
Stk. 4. Er det åbenbart, at klagen ikke kan behandles af Ankenævnet, skal Ankenævnet afvise klagen senest 3 uger efter modtagelsen. I andre tilfælde skal Ankenævnet afvise sagen hurtigst muligt.
Stk. 5. En afvisning skal begrundes og forbrugeren skal oplyses om muligheden for at indbringe sagen for domstolene og for at få retshjælp og for at søge fri proces. Forbrugeren skal derudover, når det er relevant, oplyses om, at der kan ske forældelse af kravet.
§ 6. Er det åbenbart, at sagen falder uden for Ankenævnets kompetence, kan sekretariatet afvise klagen. En sådan afgørelse skal kunne indbringes for Ankenævnet på forbrugerens anmodning.
Stk. 2. Ankenævnets formand er bemyndiget til at på Ankenævnets vegne at afvise sager, som ikke skønnes egnede til behandling ved tvistløsningsorganet i medfør af § 5, stk. 3, jf. forbrugerklagelovens § 16, stk. 2.
Ankenævnets sammensætning
§ 7. Ankenævnet består af en formand, som er dommer samt eventuelt en eller flere næstformænd, som er dommere, samt et ligeligt antal repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser. En næstformand har samme beføjelser, som efter bekendtgørelsen er tillagt for-manden. Formand og repræsentanter udnævnes af de stiftende organisationer for en 3-årig periode med mulighed for genudnævnelse.
Forbrugerrådet udpeger et medlem og Visit Denmark et medlem. Hotel, Restaurant og Turisterhvervet HORESTA udpeger et medlem, og et medlem udpeges på skift mellem HORESTA, Landsforeningen Danmarks Vandrerhjem og Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, afhængig af, hvilken virksomhedstype, der indklages. For hvert medlem kan der tillige udpeges en suppleant. Forbrugerrådet og HORESTA udpeger endvidere i fællesskab en uvildig formand for Ankenævnet. Formanden skal være dommer.
Stk. 2. Såfremt en brancherepræsentant fratræder den stilling, der har kvalificeret den på-gældende til hvervet som repræsentant i Ankenævnet, fratræder medlemmet tillige sit hverv som repræsentant i Ankenævnet.
Stk. 3. Til ankenævnet knyttes et sekretariat.
Sekretariatets opgaver
§ 8. Til Ankenævnet er knyttet et sekretariat, der i sin funktion er uafhængigt af de stiftende organisationer. Sekretariatet har til opgave at besvare skriftlige, telefoniske eller personlige henvendelser til Ankenævnet og forberede klagesagerne til behandling i Ankenævnet. En klage kan indgives elektronisk og, hvis elektronisk klageindsendelse ikke er mulig eller rimelig, pr. post. Der kan stilles krav om, at klagen indgives på en formular udfærdiget af sekretariatet.
Sekretariatet drager omsorg for sagens oplysning og forbereder klagesagen til nævnsbehandling.
Sekretariatet påser, at følgende betingelser for behandling i Ankenævnet er opfyldt:
- At forbrugeren forgæves har rettet henvendelse til den erhvervsdrivende
- At klagegebyret er indbetalt
§ 9. Klager, der indsendes til Ankenævnet, men som henhører under et andet godkendt privat tvistløsningsorgan, under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, eller et lovbestemt tvistløsningsorgan omfattet af forbrugerklageloven, videresendes af sekretariatet dertil. Henhører klagen ikke under et tvistløsningsorgan som anført i 1. pkt., kan forbrugeren henvises til at anlægge sag ved de almindelige domstole. Forbrugeren oplyses i så fald om muligheder for retshjælp og fri proces.
§ 10. Inden sagsbehandlingen påbegyndes skal forbrugeren oplyses om, at klagen til enhver tid kan tilbagekaldes, hvorefter sagen afsluttes. Tilbagekalder forbrugeren klagen efter, at sagen er oversendt fra sekretariatet til ankenævnet med henblik på at træffe afgørelse, tilbagebetales klagegebyret ikke.
§ 11. Parterne skal snarest oplyses skriftligt om, at de ikke er forpligtet til at benytte en advokat eller en juridisk rådgiver, men at de kan søge uafhængig rådgivning eller lade sig repræsentere eller bistå af tredjemand i alle faser af proceduren. Parterne skal derudover vejledes om, at behandlingen ved nævnet ikke udelukker muligheden for en domstolsprøvelse.
§ 12. Sekretariatet videresender forbrugerens klage til den erhvervsdrivende til udtalelse. Når sekretariatet har modtaget svar fra den erhvervsdrivende, forelægges dette for forbrugeren til udtalelse. Sekretariatet sørger for sagens oplysning og fremskaffer af egen drift det fornødne retlige og faktiske grundlag for afgørelsen. Sekretariatet sikrer, at hver af parterne får kendskab til oplysninger fra modparten, som er af betydning for sagens afgørelse, og til eventuelle skriftlige sagkyndige erklæringer indhentet af sekretariatet. Sekretariatet vejleder i fornødent omfang parterne om deres retsstilling.
Stk. 2. Sekretariatet skal fastsætte en rimelig frist for parterne til at afgive de førnævnte udtalelser. En frist skal som minimum være 14 kalenderdage. Fristen regnes fra datoen for sekretariatets fremsendelse af anmodning til parterne om en udtalelse. Hvis den erhvervsdrivende eller forbrugeren ikke er fremkommet med en udtalelse inden fristens udløb, efter der er afgivet en rykker med frist på7 dage, kan sekretariatet afgive sagen til behandling i Ankenævnet, der kan beslutte at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag.
Stk. 3. Når alle dokumenter med de relevante oplysninger er modtaget, herunder eventuelle sagkyndige erklæringer, meddeles parterne straks herom.
Stk. 4. Sekretariatet kan søge sagen forligt mellem parterne. Ved fremsættelse af forligsforslag skal det fremgå, at sagen er behandlet af sekretariatet, og at den kan kræves forelagt Ankenævnet.
Stk. 5. Sekretariatet skal til hvert møde, som Ankenævnet afholder, oplyse om de sager, hvor der siden sidst afholdte møde er indgået forlig med sekretariatets medvirken samt en kort angivelse af forligets indhold.
Stk. 6. Sekretariatet afslutter sagen, hvis den erhvervsdrivende under sagens forberedelse opfylder forbrugerens krav. Det samme gælder, hvis forbrugeren frafalder sin klage.
Stk. 7. Sekretariatet forelægger sager, der ikke er blevet afsluttet under den forberedende sekretariatsbehandling, for Ankenævnet.
Habilitet
§ 13. For Ankenævnets medlemmer, sekretariat og sagkyndige gælder, at
- der må ikke modtages instrukser fra nogen af parterne eller disses repræsentanter, og
- aflønningen skal ske på en måde, der ikke er knyttet til resultatet af proceduren
Stk. 2. For sekretariatet gælder derudover, at udnævnelsen skal være til et mandat af en varighed, som er tilstrækkelig til at sikre, at sekretariatet handler uafhængigt, og ikke er i fare for at blive afsat uden gyldig grund.
§ 14. Ingen må deltage i behandlingen af en sag, når:
- vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse
- vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærtstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse
- der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed
Stk. 2. Foreligger et af de i stk. 1 nævnte forhold, skal formanden omgående underrettes herom og herefter træffe beslutning om, hvorvidt den pågældende kan deltage i behandlingen af sagen.